Publicerad: 2016-10-25 13:04 | Uppdaterad: 2016-10-25 13:36

Svensk-kinesisk workshop om matstrupscancer

Den 13-14 oktober 2016 stod forskargrupperna Övre GI Kirurgi och Kirurgisk Vårdvetenskap värdar för en välbesökt workshop på temat nya forskningsrön rörande matstrupscancer.

Bland gästerna fanns bl.a. rektorn för Nanjings Medicinska Universitet, professor Hongbing Shen, tillsammans med andra forskare från samma universitet.

På dagordningen stod diskussioner kring pågående studier samt framtida samarbetsmöjligheter mellan Nanjings Medicinska Universitet och grupperna Övre GI Kirurgi och Kirurgisk Vårdvetenskap. Vi hade också förmånen att få lyssna till KIs vicerektor för internationella frågor, professor Maria Masucci, och en av nestorerna för samarbete mellan Kina och Karolinska Institutet, professor Ingemar Ernberg. Workshopen var en del av arbetet inom nätverksbidraget för forskningssamarbeten mellan Kina och Sverige som beviljades förra året, vilket finansieras av Vetenskapsrådet och the National Natural Science Foundation of China (NSFC) i Kina.

Professor/överläkare

Jesper Lagergren