Publicerad: 2015-07-10 13:23 | Uppdaterad: 2015-07-10 13:23

Svårast att bli läkare och psykolog

Den 9 juli gick antagningsbeskeden ut till de studenter som sökt till universitet och högskolor inför hösten. Och som vanligt är det utbildningarna till läkare och psykolog som kräver högst poäng.

– Det är populära yrkesval. De program som brukar vara populära ligger högt i år också, säger Andreas Sandberg, tillförordnad avdelningschef på Universitets- och högskolerådet (UHR).

Nästan 266 000 personer har antagits till höstens högskoleutbildningar. Det är en svag minskning från förra året, och innebär att antalet antagna minskar för fjärde året i rad.

– Fram till 2012 kunde lärosätena ta in fler sökande tack vare extra anslag från regeringen, men nu har de inte lika många platser, säger Andreas Sandberg.

Även antalet behöriga sökande har minskat med nästan 8 000 personer, det vill säga 2 procent.

Hälften av de antagna är 24 år eller yngre, och var femte har fyllt 35. Fortfarande är större delen, 61 procent, kvinnor.

– Det är fler kvinnor än män både som söker och som blir antagna, säger Andreas Sandberg.

Senast 31 juli måste studenterna svara på sina antagningsbesked och 6 augusti kommer besked till de som antagits som reserver.

Källa: TT