Publicerad: 2014-12-12 10:55 | Uppdaterad: 2016-09-16 14:24

Stor invigning av det nya BZ Laboratoriet

Foto: Stefan Zimmerman

I december invigdes det ”nya” Berzeliuslaboratoriet (BZ) på campus Solna som en del av den modernisering som pågår enligt konceptet Framtidens lärandemiljöer.

Under dagen för invigningen, den 3 december, kunde studenterna besöka de olika enheterna i huset som stödjer undervisningen på Karolinska Institutet. Hos avdelningen för utbildning och forskarutbildningsstöd kunde studenterna bland annat lära sig mer om

• att plugga utomlands
  • studier på KI: s masterprogram
  • att studera med funktionshinder
  • hur man förbättrar sin studieteknik
  • karriärstips
  • hur man blir KI-ambassadör

Foto: Stefan ZimmermanHos Studenthälsan och Friskvården fick studenterna möjligheten att lära sig mer om en hälsosam livsstil, lämna förslag för ett framdida campus gym och testa sin styrka och balans. Karolinska Institutets universitetsbibliotek (KIB) bjöd på miniföreläsningar, där bland andra professor Martin Ingvar berättade om hur vår livsstil påverkar hälsan och hjärnan. Även vid Centrum för lärande och kunskap (CLK) pågick miniseminarier och möjlighet att besöka CLK:s film- och ljudstudio.

I samband med BZ-invigningen delades Rolf Bergin eLearning Innovation Award ut – ett pris för studenter som har innovativa idéer inom e-learning som kan driva utbildningen framåt och uppmuntra studenter att aktivt delta.

Årets vinnare blev Beatrice L'Estrade Ehrström, student på läkarprogrammet. Hennes vinnaridé är ett online-spel i mobilen som fungerar som en interaktiv plattform där studenter kan lära sig mer om medicinsk etik. Hon får nu möjlighet att förverkliga sin idé i samarbete med CLK.