Publicerad: 2019-10-18 09:48 | Uppdaterad: 2019-11-06 14:23

Stipendier delades ut till KIs internationella studenter

Scholarship holders 2019 together with the President and chairs for Internationalisation of Higher Education

För åttonde året i rad delades KI:s global master’s scholarship ut till internationella studenter som läser KI:s masterprogram.

Årets sju stipendiater har valts ut av 1500 sökande. Stipendierna ska täcka studenternas studieavgift, som är mellan  och medlen kommer från Universitets- och Högskolerådet, UHR. Stipendiet är helt meritbaserat och utgår från studentens betyg, arbetslivserfarenhet, forskningserfarenhet och ett så kallat motivationsbrev som studenterna själv får skriva i sin ansökan.

Rektor Ole Petter Ottersen delade ut deras diplom vid en ceremoni i Aula Medica den 16 oktober. Gunilla B. Karlsson Hedestam från Nobelkommitten höll en uppskattad föreläsning för studenterna om Alfred Nobel och om årets Nobelpris.

Stipendiater från världens alla hörn

Inför hösten 2019 sökte över 3800 studenter från 135 länder till KI:s globala masterprogram. De sju mastersstudenterna som i år mottog stipendier har alla sin grundutbildning från universitet utanför Europa. Stipendiaterna är Baojing Li, Kina, Jack Msonkho, Malawi, Müge Altinkok,Turkiet, Blaise Ntacyabukura Rwanda, Graysen Boles USA, Liyu Girma Aga,Etiopien, Hezheng Lyo Kina.

Scholarship holders 2019

Maria Olsson Samordnare