Publicerad: 2024-09-02 08:41 | Uppdaterad: 2024-09-02 08:42

Stefano Romeo ny professor vid MedH

Den 1 september välkomnar vi professor Stefano Romeo till institutionen för medicin, Huddinge.

Porträtt av Stefano Romeo.
Professor Stefano Romeo. Photo: N/A.

Vad är din nya roll på MedH?

Jag är professor i klinisk diabetologi och överläkare i endokrinologi.

Berätta om din forskningsbakgrund.

Jag är läkare och forskare, och jag brinner för human- och molekylärgenetik.  Mitt forskningsfokus är att identifiera nya genetiska varianter som bidrar till metaboliska störningar, inklusive steatotisk leversjukdom (SLD), en sjukdom som är nära förknippad med diabetes mellitus. Mitt forskningsfält sträcker sig från genetiska associationsstudier i stora kohorter till molekylära studier i organoider som syftar till att förstå sjukdomsmekanismer. Som läkare fokuserar jag främst på genetiskt betingade hyperlipidemier.

Vad är ditt nuvarande forskningsfokus?

Inom området SLD studerar jag bland annat PNPLA3, PSD3 och MARC1, tre gener med olika intracellulära effekter som är involverade i den intracellulära triglyceridhomeostasen i hepatocyterna.

Genom att identifiera nya genetiska determinanter för SLD och använda de genetiska varianterna i två polygena partitionerade riskpoäng har jag dessutom identifierat minst två typer av SLD med olika kliniska förlopp. Den ena är leverspecifik och den andra är systemisk och sammanflätad med metabolt syndrom och hjärt-kärlsjukdom. Fokus under det kommande decenniet kommer att ligga på att klarlägga mekanismerna för och samspelet mellan olika organ vid systemisk SLD.

Vilka är dina planer som professor vid MedH?

Jag kommer att bygga upp en framgångsrik forsknings- och klinikgrupp med fokus på SLD och CVD och bidra med mina vetenskapliga och mänskliga färdigheter till en utmärkt forskningsmiljö.

Vad vill du uppnå med din forskning?

Målet med min forskning är att förstå predisposition och mekanismer för metabola sjukdomar för att förbättra prediktion och implementera precisionsmedicin.