Publicerad: 2019-11-19 11:24 | Uppdaterad: 2019-11-19 15:44

Stärkt position för KI i nya rankningar

Karolinska Institutet stärker sin position i två nyligen publicerade rankningar av universiteten världen över.

I Times Higher Education går KI framåt i samtliga ämnesområden med beröring på KI:s verksamhet; life science, Psychology samt clinic, pre-clinic & health.

Likaså förbättrar KI positionerna i den nyligen offentliggjorda rankningen från US News inom områdena social science/public health och psychology.

Sammantaget ligger KI genomgående högst bland de svenska universiteten i de olika mätningarna och bland de främsta i Europa. För en tid sedan noterade KI dessutom sin högsta position någonsin i den så kallade Shanghai-rankningen.

– Det är naturligtvis glädjande att vi nu får ytterligare signaler om att KI ligger på en mycket hög nivå globalt och till och med förbättrar våra positioner, särskilt med tanke på den hårda och ökande internationella konkurrensen mellan världens universitet, säger KI:s rektor Ole Petter Ottersen i en kommentar.