Publicerad: 2018-09-28 12:59 | Uppdaterad: 2018-10-05 12:07

Stabil position för Karolinska Institutet i universitetsrankning

rankning

Karolinska Institutet ligger stabilt på topp-100-listan i den årliga rangordningen av världens alla universitet, som genomförs av Times Higher Education (THE). Bland lärosäten i Norden är KI på första plats.

Karolinska Institutet hamnar på plats 40 i den årliga rankningen av världens alla universitet, oavsett inriktning, som genomförs av Times Higher Education (THE) i Storbritannien.

– Det kan ses som en stabil utveckling jämfört med föregående års delade plats 38–39, säger Peter Brandberg, verksamhetscontroller på Karolinska Institutet.

Även Uppsala och Lund bland topp-100

Årets THE-rankning omfattar mer än 1 250 lärosäten. I topp ligger University of Oxford och University of Cambridge i Storbritannien.

Förutom KI finns ytterligare två svenska lärosäten på listans topp-100. Det är Uppsala universitet, på plats 87 jämfört med 86 föregående år, och Lunds universitet som går från plats 93 till 98.

Bland universitet i Europa hamnar KI på plats 11, vilket är i paritet med förra årets delade plats 10–11. Av universitet och högskolor i Sverige och Norden ligger KI på första plats.

Högre placering i THE

Peter Brandberg konstaterar att KI:s placering i THE-rankningen är något högre än i andra världsrankningar. Tidigare i år kom även Academic Ranking of World Universities, där KI behöll sin plats 44 jämfört med föregående mätning.

– Hur KI står sig i världsrankningen är visserligen intressant, men mer väsentligt är jämförelser inom medicin och hälsa där KI har den största delen av sin utbildning och forskning, säger han.

THE:s rankning av lärosäten inom specifika ämnesområden publiceras i regel några veckor efter den generella rankningen.