Publicerad: 2012-11-16 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Speed dating med EU-finansierade toppforskare

[PRESSINBJUDAN 2012-11-16] Karolinska Institutet bjuder in journalister till mingel med forskarna som leder några av de stora medicinska forskningsprojekten. Missa inte ett unikt tillfälle att lära dig mer om Europeisk hälsoforskning.

Från bröstcancer och självmord bland unga, till individanpassad träning och mödradödlighet i Afrika. Den gemensamma nämnaren mellan dessa fyra forskningsprojekt är att de finansieras av en av världens största forskningsfinansiärer - EU. Under denna eftermiddag får du en inblick i EU:s vision för framtidens hälsa och omfattande satsningar inom medicinsk forskning och du får möjlighet att mingla med KI-forskarna som leder några av de stora, medicinska forskningsprojekten i Europa.

När: 26 november 2012 klockan 16-18.

Var? Sal Asklepios, Karolinska Institutet, Administrationshuset, Nobels väg 5 i Solna.

Föranmälan senast den 23 november (se kontaktuppgifter nedan). Smörgås serveras.

16.00 Kort introduktion 10 min

Vad får skattebetalarna för pengarna? Vilken hälsoforskning prioriteras av EU och varför? Johan Lindberg, Nationell koordinator vid enheten för EU-relationer vid Verket för Innovationssystem (VINNOVA).

16.15 Fyra forskare som leder EU-finansierade forskningsprojekt berättar

Bröstcancer: Behandling av friska kvinnor  nu finns forskningsunderlaget. Per Hall om projekten COGS och Karma 10 min.

Suicide among adolescents: How to increase young people's mental health. Vladimir Carli om projekten WE STAY och SEYLE 10 min. (Hålls på engelska.)

Maternal mortality in Africa: Mothers and newborns can be saved with simple tools. Claudia Hanson om projektet EQUIP 10 min. (Hålls på engelska.)

Fysisk aktivitet: Hur ska träning individanpassas för att få maximal hälsovinst? Thomas Gustafsson om projektet Metapredict 10 min.

17.00-18.00 Speed dating

Här får du möjlighet att sitta ner med forskare från de olika projekten för att ställa frågor.

EU-finansierad forskning vid Karolinska Institutet

Karolinska Institutet koordinerar ett femtontal EU-projekt inom det sjunde ramprogrammet för medicinsk forskning/forskning inom hälsa. Det gör Karolinska Institutet till ett av de medicinska universitet i Europa som leder flest EU-projekt inom hälsa. Totalt får dessa projekt nästan en miljard svenska kronor i forskningsstöd från EU.

För frågor om evenemanget och anmälan, kontakta: