Publicerad: 2022-09-28 14:22 | Uppdaterad: 2022-09-28 14:24

Sophie Erhardt tilldelas 2022 brain & behavior research foundation maltz prize

Bild på Sophie Erhardt sittandes vid sitt skrivbord på kontoret
Foto: Ulf Sirborn

Professor Sophie Erhardt vid institutionen för fysiologi och farmakologi får 2022 brain & behavior research foundation maltz prize på en summa av $40,000.

Sophie, kan du berätta vad det är för pris du har fått?

– Ett pris för innovativ och lovande forskning inom schizofreni.

Vad innebär det för dig och din forskning att få det här priset?

– Det är ett stort internationellt erkännande för den forskningslinje vår grupp bedrivit genom åren. När vi började forska på kynurenyra var det ingen som trodde att det här ämnet hade någon som helst funktion i kroppen. Vi har visat att kynurensyra är enormt betydelsefullt i patofysiologin vid schizofreni och för kognitiv nedsättning. För drygt fem år sedan identifierade vi en viktig mekanism för att kynurensyra tillverkas i överskott vid dessa tillstånd. Senaste åren har vi därför, tillsammans med Drug Discovery and Development (DDD) platform på Science for Life Laboratory (SciLifeLab) satsat stora resurser på att utveckla molekyler som kan förhindra dess syntes. Vi har nu kommit så långt att vi har molekyler som slår på rätt target, gör det den ska (sänker koncentrationen av kynurensyra) och passerar blod-hjärnbarriären.

Vad händer nu?

– Vi kommer att starta ett företag, patenterar molekylerna och diskuterar med investerare. KI Innovation är ett utmärkt stöd i detta.

Hur delas priset ut?

– Det kommer vara en stor ceremoni i New York i slutet på oktober med tillhörande seminarium och prismiddag. Seminarium livesänds och det är gratis att registrera sig. Till NYC får jag bjuda med min man Göran Engberg, mina barn och mina föräldrar. Och Lilly Schwieler förstås, mångårig samarbetspartner och nyckelperson för vårt läkemedelsupptäcktsprojekt