Publicerad: 2013-09-24 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:21

Sök L´Amitié Franco-Suédoise stipendium

Ta chansen att bo och studera i Grenoble. L´Amitié Franco-Suédoise erbjuder ett stipendium för den som vill bedriva vetenskaplig forskning eller postgymnasiala studier på högre nivå. Sökande måste ha gått minst Steg 3 i franska(gymnasiet).

Föreningen L´Amitié Franco-Suédoise grundades 1918. Dess ändamål är att befästa vänskapsbanden mellan Sverige och Frankrike genom att förvalta och dela ut stipendiemedel till studenter och forskare. Ordförande är Tom Kärrlander.

Föreningen erbjuder ett rum - "Chambre Linné" - att hyra i den internationella studentstaden i Grenoble med ett stipendium på 20 000 kr som bidrag till hyreskostnaden. Vårterminen 2011 var hyran 378 euro/mån.

Stipendiet är avsett för svensk medborgare som önskar bedriva vetenskaplig forskning eller postgymnasiala studier på högre nivå i ämnen med fransk inriktning.

Period: vårterminen (d.v.s. 5 mån).

Krav: minst Steg 3 i franska (gymnasiet).

Ansökan om stipendium skall vara poststämplat senast 15 oktober och skall insändas till:

AFSR
Grev Turegatan 14 (1, 5 tr.)

Märk kuvertet "L'Amitié Franco-Suédoise/Chambre Linné"

För mer information, kontakta Marie-Anne Lindberg-Andersson, sekreterare i L´Amitié Franco-Suédoise: