Publicerad: 2010-10-25 00:00 | Uppdaterad: 2014-01-08 10:53

Snöflingor i närbild belönas med Lennart Nilsson-priset

[PRESSMEDDELANDE 2010-10-24] Lennart Nilsson Award för år 2010 går till den amerikanske fysikern Kenneth Libbrecht. Han får priset för sina bilder av snöflingor. Bilder som öppnar människors ögon för naturens skönhet. Prissumman är på 100 000 kronor och prisceremonin äger rum i Berwaldhallen i Stockholm den 3 november, i samband med Karolinska institutets professorsinstallation. Lennart Nilsson kommer själv att närvara.

Lennart Nilsson Award är världens främsta utmärkelse inom vetenskapligt och medicinskt fotografi. Det delas ut årligen för att hedra den legendariske svenske fotografen. Årets pristagare Kenneth Libbrecht har i likhet med Lennart Nilsson skapat bilder som förmedlar avancerad forskning till den breda publiken.

Juryns motivering: Kenneth Libbrechts bilder öppnar människors ögon för naturens regelbundenhet och skönhet. Med sina fotografier av snöflingor förvandlar han matematik, fysik och kemi till bilder av yttersta estetik.

Kenneth Libbrecht är professor i fysik och föreståndare för fysikavdelningen på California Institute of Technology, Caltech, i Pasadena, USA. Han föddes 1958 och doktorerade i solfysik vid Princeton University 1984. Sedan dess har han varit verksam på Caltech. Kenneth Libbrecht delar sin tid mellan LIGO-observatoriet, som mäter gravitationsvågor i rymden, och fysiken bakom kristallers tillväxt. I det senare arbetet låter han under kontrollerade former iskristaller växa till från vattenånga, för att bilda konstgjorda snöflingor.

Astronomen och matematikern Johannes Kepler upptäckte redan i början av 1600-talet att alla snöflingor har sex kanter. Men i övrigt har varje enskild flinga sin egen form. Kenneth Libbrecht försöker förstå hur dessa former uppkommer med hjälp av noggranna mätningar av snöflingorna i laboratoriet. Hans mål är att kartlägga de underliggande fysikaliska mekanismerna. Det handlar bland annat om hur temperatur och elektrisk laddning påverkar den molekylära dynamiken bakom kristallernas tillväxt.

Kenneth Libbrecht tar också vackra fotografier av både naturliga och konstgjorda snöflingor. Dessa bilder har fått stor spridning bland allmänheten. Han har en mycket ambitiös hemsida med information om snö och is, och har gett ut sju böcker i ämnet. Kenneth Libbrechts bilder av snöflingor har också varit omslag på en lång rad tidskrifter och har prytt en serie amerikanska frimärken. I november 2010 ger även svenska Posten ut hans bilder av snöflingor från Kiruna i en serie vinterfrimärken.

Lennart Nilsson Award instiftades 1998 och administreras av Karolinska Institutet. Universitets rektor, professor Harriet Wallberg-Henriksson är ordförande i Stiftelsen Lennart Nilsson Award och deltar i valet av pristagare.