Publicerad: 2008-12-06 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Skrifter belönas inför KIs 200-årsjubileum

För tredje året i rad delar Karolinska Institutet ut anslag från Maj och Lennart Lindgrens stiftelse för medicinhistorisk forskning. Årets mottagare är forskaren Julius Rocca och Bengt Pernow, professor emeritus och tidigare rektor vid KI.

Med anledning av Karolinska Institutets 200 - årsjubileum har tre skrifter tagits fram på uppdrag av kulturenheten vid KI. Julius Rocca uppmärksammas för skriften "Henric Grahn's 1772 Tour of England and Wales: Medicine, Science and Technology in the Travel notes of a pupil of Linnaeus." Bengt Pernow uppmärksammas för skrifterna "Carl Johan Ekströmer" och "Torgny Sjöstrand - vetenskapsmannen och grundaren av klinisk fysiologi."

Stipendierna offentliggörs enligt stadgarna den 6 december vid stiftelsens grundare Maj Levander Lindgrens födelsedag. Ytterligare två forskare belönas med mindre anslag. De två är Christer Nordlund, docent i idéhistoria vid Umeå universitet och Olof Ljungström, forskare vid Karolinska Institutet.

För frågor, kontakta: