Publicerad: 2013-02-27 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Sjukgymnastprogrammet får högsta betyg

[NYHET 2013-02-27] Sjukgymnastprogrammet vid Karolinska Institutet håller mycket hög kvalitet. Det visar den senaste utvärderingen som genomförts av Universitetskanslerämbetet.

Universitetskanslerämbetet har i denna omgång utvärderat 24 sjukgymnastutbildningar, varav 18 får betyget "mycket hög kvalitet". Dit hör bland annat Karolinska Institutets sjukgymnastexamen och kandidatexamen i sjukgymnastik.

- Vi är otroligt glada och stolta över att sjukgymnastprogrammet vid KI har fått högsta betyg. Vi har ett bra utbildningsprogram och vi har lyckats visa att vi uppfyller de övergripande examensmålen, säger Ingrid Lindquist, tidigare programdirektor för sjukgymnastprogrammet.

Ingenting är dock så bra att det inte kan bli ännu bättre, konstaterar hon.

- Hela lärarlaget, inklusive handledarna som tar emot studenterna i sin verksamhet, arbetar kontinuerligt med utvecklings- och förbättringsarbete och vi hoppas därför att kunna arbeta vidare med samma höga kvalitet. Sjukgymnast är ett framtidsyrke som kommer att kräva hög kompetens, säger nuvarande programdirektorn Malin Nygren-Bonnier.