Publicerad: 2017-10-20 14:33 | Uppdaterad: 2017-10-23 13:29

Sju internationella masterstudenter tog emot årets stipendier

Masters scholarships students

För sjätte året i rad har Karolinska Institutet Global Master’s Scholarship delats ut till masterstudenter utanför Europa. Studenterna har på excellenta meriter antagits till något av Karolinska Institutets (KI) åtta globala mastersprogram. KI har i år igen haft det högsta söktrycket av alla svenska universitetet som deltar i Universitets- och Högskolerådet utlysta masteromgångar.

I år var det sju masterstudenter av 1 500 sökande som fick ta emot stipendiet värt 180 000 till 360 000 kronor vid en ceremoni den 17 oktober. Stipendierna ska täcka studenternas studieavgift till ett värde av 180 000 till 200 000 kronor per år och medlen kommer från Universitets- och Högskolerådet, UHR.

– Det här är en viktig del i KI:s strategi och arbete med att bli ett mer internationellt universitet, säger Anna Lena Paulsson, chef på Internationella Kansliet vid KI.

Meritbaserat stipendium

Stipendiet är helt meritbaserat och utgår från studentens betyg, arbetslivserfarenhet, forskningserfarenhet och ett så kallat motivationsbrev som studenterna själv får skriva i sin ansökan.

En av stipendiaterna är Fatematuj Juhara från Bangladesh som studerar Toxikologi.

– Anledningen till att jag valde KI, som många andra här, var för det goda ryktet och kvalitén. KI är prestigefullt universitet med en vision som jag delar. Jag har alltid vetat att jag vill jobba inom hälso-och sjukvården och genom att vara en aktiv student på KI kan jag bli en del av KI’s vision om att förbättra människors hälsa, säger Fatematuj Juhara.

Stipendiaten Shuhan Xu från Singapore studerar masterprogrammet i molekylära tekniker i livsvetenskaperna, vilket är ett samarbetsprogram mellan KI, KTH och Stockholms Universitet.

– Jag var utbytesstudent på KI förra året och jag älskade det! Alla är så vänliga och trevliga, säger han. KI ligger i forskningens framkant, och jag vill verkligen vara en del i att fortsätta föra forskningen framåt, säger Shuhan Xu.

Högst söktryck i Sverige

Inför hösten 2017 sökte över 3300 studenter från 128 länder till KI:s globala masterprogram och KI är också det lärosäte i Sverige som har flest sökande per program till de internationella masterprogrammen.

Under ceremonin var rektor Ole Petter Ottersen på plats för att dela ut stipendierna.

– Det är fantastiskt roligt, det här är studenter som är väldigt ambitiösa från olika delar av världen och berikar vårt universitet, säger han.