Publicerad: 2017-02-21 17:05 | Uppdaterad: 2017-03-07 11:55

Silvermedaljörer och trotjänare firades med ceremoni

Dekanus för forskarutbildning Marianne Schultzberg, silvermedaljörerna Elisabeth Kjellén och Gunnar Lennerstrand samt vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright efter utdelningen. Foto: Ulf Sirborn

Elisabeth Kjellén och Gunnar Lennerstrand har tilldelats Karolinska Institutets Silvermedalj 2016. Medaljerna delades ut i samband med högtiden För Nit och Redlighet i rikets tjänst, NOR, den 15 februari. Samtidigt delades även utmärkelsen NOR ut till medarbetare med 30 år i statens tjänst. Ceremonin hölls i Svenska läkaresällskapets lokaler och avslutades med en middag.

Professor emeritus Gunnar Lennerstrand får silvermedaljen för sitt långvariga och banbrytande arbete inom oftalmologiforskningen. Universitetsadjunkt Elisabeth Kjellén får silvermedaljen för sina stora insatser inom biomedicinsk analytiker-utbildningen. Silvermedaljen tilldelas personer som gjort särskilt goda insatser till stöd för universitetets verksamhet.

NOR 2016 mottagarna och vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright. Foto: Ulf SirbornVikarierande rektor Karin Dahlman-Wright deltog också i ceremonin, då även 37 personer formellt tilldelades NOR 2016, varav 26 var där: Kristina Alexanderson, Per Bengtsson, Marika Berglund, Carina Boström, Francesca Chiodi, Stefan Einhorn, Michael Elm, Susanne Fält, Henrik Garoff, Katarina Gell, Per Gerde, Annika Hanberg, Patricia Humire, Eva Kalmér, Catharina Larsson, Lilian Larsson, Carola ÅB Lidén, Lena Lilius, Eva Lindgren, Eva Lorentzon, Björn Meister, Silvia Nava, Gunnar P. Nilsson, Dulceaydee Norlander Gigliotti, Ingela Norström, Lena Palmberg, Marti Parker, Anna Persson, Sven Pettersson, Ann Roosaar, Staffan Sahlin, Martin Schalling, Helmi Siltala-Roos, Ulla Stenius, Lars-Olof Wahlund, Annica Wohlin Wottrich och Lena Von Koch.