Publicerad: 2010-11-29 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Seminarium om hur TV påverkar barn

[PRESSINBJUDAN 2010-11-29] Många barn tillbringar en stor del av sin vakna tid framför TV:n. Det påverkar hjärnans utveckling och innebär att barnen inte rör sig tillräckligt mycket. Vid två seminarier på Karolinska Institutet talar barnläkare om vilka effekter TV-tittande kan ha på våra barn.

Journalister är välkomna till seminarierna och att intervjua föreläsaren professor Dimitri Christakis vid University of Washington, Seattle.

• Seminarium för läkare måndagen den 29 november kl 16.00 på Astrid Lindgrens barnsjukhus, 7 tr.
  • Seminarium för allmänheten tisdagen den 30 november kl 17.00 i Nanna Svartz Auditorium, Karolinska Universitetssjukhuset Solna.

- Barn under två år ska inte se på TV alls. Och barn som är två till fem år gamla ska bara se på TV tillsammans med sina föräldrar, säger Hugo Lagercrantz, professor vid Karolinska Institutet och arrangör av seminariet.

Rekommendationerna kommer från USA och nu kommer en av de ledande amerikanska barnläkarna till Sverige och Karolinska Institutet för att tala om barns TV-tittande. Professor Dimitri Christakis har visat att barn som ser på TV mer än tre timmar per dag kan få bland annat sömnstörningar och koncentrationsproblem.

- Barnen får också svårt att skilja på dikt och verklighet. De som ser TV-program där det förekommer våld får sociala problem i högre grad än andra, förklarar Hugo Lagercrantz.

Han pekar på att det också finns positiva effekter av TV-tittande. Vissa TV-program ger barnen nya kunskaper och stimulans. Eftersom utländska program inte dubbas i Sverige kan språkutvecklingen gynnas.

- Problemet är när TV används som barnvakt. Barnen behöver kontakten med föräldrarna för att kunna bli klokare av att se på TV. TV-tittandet innebär också att det blir mindre tid för läsning.

Det här är den första av en serie föreläsningar om media, kultur och barn som ges på Karolinska Institutet. Fler följer under våren.

Om Dimitri Christakis:

Författare, forskare, barnläkare och internationellt känd expert på hur TV och dataspel påverkar barns utveckling, inlärning och beteende. Han förestår The Center for Child Health, Development and Health Care vid Seattle Children's Hospital Research Institute. Där arbetar han för att ta fram strategier som kan hjälpa barn att nå sin fulla intellektuella, fysiska och känslomässiga potential.

För frågor, kontakta: