Publicerad: 2011-06-09 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Seminarium om genernas roll för cancer

[PRESSINBJUDAN 2011-06-09] Varför får en del cancer och andra inte? Välkommen till ett seminarium vid Karolinska Institutet där världsledande forskare sammanfattar kunskapsläget och presenterar nya rön om genernas roll för cancerrisken.

Genetiska riskfaktorer bakom cancer är ett intensivt forskningsområde. Genom tekniska framsteg och ökat samarbete mellan forskare har de senaste åren blivit möjligt att koppla ett stort antal genetiska förändringar till ökad cancerrisk. På onsdag den 15 juni samlas världsledande forskare inom fältet för att diskutera den senaste forskningen.

Seminariet arrangeras inom ramen för COGS-projektet, som är ett stort EU-finansierat projekt som koordineras från Karolinska Institutet och stöds av bland annat Märit och Hans Rausing. Mer information om COGS finns på cogseu.org

I programmet ingår bland annat diskussioner om riskbedömning och prevention via screening och om genetiska riskfaktorer bakom bröstcancer, äggstockscancer och prostatacancer.

Journalister är välkomna till seminariet Collaborative Oncological Gene-environment Study

• Tid: Onsdag 15 juni, kl. 9.00 - 16.30
  • Plats: Sal Jacob Berzelius, Berzeliusväg 3, Karolinska Institutet campus Solna.
  • Anmäl dig i förväg via mejl, till daniel.klevebring@ki.se med kopia till per.hall@ki.se

För frågor, kontakta: