Publicerad: 2022-02-03 11:43 | Uppdaterad: 2022-02-03 13:26

Se välkomstceremoni för alla nya studenter vårterminen 2022

Den 21 januari 2022 välkomnades nya studenter till Karolinska Institutet med en digital välkomstceremoni. På grund av den ökade smittspridningen i samhället fick studenterna ta del av ceremonin hemifrån som direktsändes från Aula Medica på campus Solna.

KI:s rektor Ole Petter Ottersen hälsade studenterna välkomna. Han uttryckte en saknad att inte kunna träffas fysiskt på plats men också hur viktig en utbildning från KI är, framförallt i dessa tider, och vad den kan bidra. Ottersen avslutade sitt välkomsttal med uppmaningen om att ta vara på tiden som student.

”Hälsofrågorna är numera högst upp på agendan och kommer säkerligen att vara det under en lång tid framöver. Så ni kan vara trygga i förvissningen att ni har valt ett yrke som ett av naven i samhället och där du kommer att kunna göra stor skillnad för både enskilda människor och för samhället i stort.”

Rektor Ole Petter Ottersen

Vice rektor för utbildning Annika Östman Wernerson var också på plats och delade med sig av sina bästa tips inför det kommande livet som student. Även hon gav rådet att ta vara på studenttiden och att inte vara rädd att be om hjälp samt att samarbeta.

”… med ett stort engagemang och vilja till samarbete kommer man långt som student, både under sina studier och ute på placeringar.”

Vice rektor för utbildning Annika Östman Wernerson

Med på ceremonin var även en studentpanel med nuvarande KI-studenter som delade med sig av sina erfarenheter och tips. Medicinska Föreningens kårordförande var även på plats och berättade om de engagemang som kåren erbjuder.

Ceremonin bjöd även på en hel del underhållning. Medlemmar från Medicinska Föreningens stråkorkester Stroket inledde ceremonin med vackra toner. Avslutade gjorde Medicinska Föreningens dam- och herrspex Flix och Corpus Karrolina med spexig sång.

Missade du välkomstceremonin? Ta del av inspelning nedan.