Publicerad: 2019-02-07 17:52 | Uppdaterad: 2019-08-07 10:48

Sara Riggare utsedd till Årets medicinsvensk av tidningen Fokus

Sara Riggare med diplom för utmärkelsen årets medicinsvensk som utses av tidskriften FOKUS

Sara Riggare har utsetts till årets medicinsvensk 2018 av nyhetsmagasinet Fokus.

Det är trettonde året som utmärkelsen Årets svensk delas ut till ”en person som stuckit ut på ett sätt som förändrat Sverige till det bättre”.

Juryns motivering:

– Att vara patient kan vara detsamma som att känna sig maktlös. Men så behöver det inte vara.

– Årets medicinsvensk är civilingenjör i kemi och doktorand i hälsoinformatik. Hon använder sin kunskap för att sätta makt i händerna på patienter, inklusive sig själv i sin roll som Parkinsondrabbad. Med hjälp av konkreta och praktiska metoder för att informera sig om och hantera sin hälsa utbildar hon "spetspatienter", som inte blint lägger sitt öde i sjukvårdens händer.

– Årets medicinsvensk heter Sara Riggare.

– Jag är såklart väldigt glad och stolt för utmärkelsen. För mig är det ett tecken på att patientens roll håller på att förändras, vilket är väldigt bra, säger en mycket glad Sara.

Sara Riggare är doktorand vid institutionen för lärande, informatik, management och etik på Karolinska Institutet, och är expert på sin egen sjukdom. Hon är övertygad om att patienter behöver blandas in i vårdsystemet för att vården ska kunna förbättras.

– Läkare och sjuksköterskor tror det vet vad patienterna behöver man när man frågar patienterna så är det inte riktigt samma saker. Om man enbart går på läkarens linje blir det fel vård och det kostar mer, säger Sara.

På frågan om vad som driver henne svarar hon:

– Jag vill hjälpa andra och ge dem den karta jag inte hade. Ett bättre system än det jag gick in i. Det är det jag gör varje dag, hoppas jag.

Ett stort grattis till Sara som fick ta emot utmärkelsen vid en ceremoni i Stockholm den 30 januari 2019.