Publicerad: 2017-05-22 09:46 | Uppdaterad: 2017-05-23 09:40

Så förbereder de ledningsskiftet i höst

KI:s blivande rektor Ole Petter Ottersen och vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright. Foto: Gustav Mårtenson

Under en heldag i maj hade Karolinska Institutets blivande rektor Ole Petter Ottersen sina första möten med olika representanter i organisationen. Han träffade vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright, konsistoriets ordförande Mikael Odenberg, dekanerna och universitetsdirektör Per Bengtsson med flera, och deltog även i ett vetenskapligt möte i Nobel Forum.

Ole Petter Ottersen tar över som rektor den 1 augusti 2017. Då kliver Karin Dahlman-Wright tillbaka till sitt ordinarie uppdrag som prorektor vid Karolinska Institutet. Under dagen för besöket, den 19 maj, diskuterade de bland annat de områden som rektor och prorektor jobbar med och hur dessa ska fördelas.

– Jag ser fram emot att jobba som prorektor igen, det uppdrag som jag faktiskt kandiderade för, säger Karin Dahlman-Wright och tillägger att det var oväntat för alla, inte minst för henne själv, att hon bara efter ett par dagar hamnade mitt i den turbulens som ledde till att hon i stället fick kliva in som vikarierande rektor.

Efter att dåvarande rektor lämnat sin plats till förfogande efter kritikstormen i samband med Macchiarini-ärendet, har inte bara utredningar och arbetet med åtgärder följt för Karolinska Institutet, utan även en rekryteringsprocess för att få en ny ordinarie rektor på plats.

I april utsåg regeringen norske Ole Petter Ottersen till rektor vid Karolinska Institutet, den enda slutkandidat som konsistoriet fört fram som förslag.

Ingen formell roll förrän i augusti

Ole Petter Ottersen avslutar sitt rektorsuppdrag vid Oslo universitet i sommar, och betonar att han inte har någon formell roll på KI före den 1 augusti 2017.

– Men jag hoppas på många diskussioner före det. Jag har ju en mycket brant inlärningskurva, det är mycket att sätta sig in, svensk lag, universitetssektorn, och inte minst kulturen. Det är fantastiskt engagerande, säger han.

– Det är också helt avgörande för mig att Karin känner universitetet så väl och att hon fortsätter som prorektor. Så jag ser fram emot det samarbetet, säger Ole Petter Ottersen.

Som nyutnämnd prorektor var tanken att Karin Dahlman-Wright skulle ha särskilt ansvar för infrastrukturfrågor, men under 2017 har Stefan Eriksson utsetts till det nya uppdraget som vicedekan för infrastruktur, så det dags för en ny fördelning. Om det blir hälso- och sjukvårdsfrågor som historiskt ofta hamnat på prorektors bord blir en fråga för vidare diskussioner.

– Det som är viktigt för mig att det blir nya frågor i samarbete med den nye rektorn, det är jätteviktigt att gå vidare, säger Karin Dahlman-Wright och tillägger:
– Och så ser jag fram emot att lära mig norska!

Ole Petter Ottersen har en egen målsättning för just det området:

– Jag ska försöka att styra undan de allra svåraste orden, sådant som utdanning och säga utbildning i stället, och yta i stället för overflate, säger han.

Text: Madeleine Svärd Huss

Foto: Gustav Mårtensson