Publicerad: 2017-09-21 09:53 | Uppdaterad: 2017-09-22 14:47

Ruggigt väder och glada löpare i årets KI-lopp

KI-loppet 2017. Foto: Selma Wolofsky

Lite mulet och kallt var vädret allt under årets KI lopp. Tur var kanske det, eftersom deltagarna hade full fart framåt och var rejält varma vid målgången.

Läs mer om hur det gick i respektive klass

– KI-loppet är toppen för oss internationella studenter. Vi kom hit denna termin men har redan fått en bra introduktion till KI genom flera event och vi känner oss riktigt välkomna, berättade ”zombin” Lena Schaller och ”galna vetenskapsmannen” Marianne Brookman, båda mastersstudenter inom toxikologi.

Lena Schaller och Marianne Brookman. Foto: Sema Wolofsky

De var två av totalt 210 deltagare – 170 individuella löpare och tio lag – i loppet som gick på Campus Flemingsberg den 20 september. Det lite ruggiga vädret under loppet var nog bara till fördel för löparna, varav den snabbaste i den individuella klassen var Joakim Eriksson, student vid fysioterapiprogrammets första termin.

– Det blev 14 minuter och 23 sekunder, en helt ok tid för mig. Jag har också lite vana av löpning eftersom jag tävlar och brukar springa dessa sträckor som är mellan fem och tio kilometer, berättade den flåsiga vinnaren direkt efter sin målgång.

Joakim Eriksson sprang på tiden 14.23 och var först i mål i KI-loppet 2017. Foto: Selma Wolofsky

Pristagarna i KI-loppet 2017 tillsammans med KI:s prorektor Karin Dahlman-Wright. Foto: Susanna Forsell

KI-loppet 2017. Foto: Selma Wolofsky

KI-loppet 2017. Foto: Susanna Forsell