Publicerad: 2015-05-27 10:44 | Uppdaterad: 2015-06-01 09:48

Rolf Luft Award delas ut

I dag, den 27 maj, delas Rolf Luft Award 2015 ut. Mottagare är professor Andrew Hattersley vid University of Exeter Medical School i Devon.

I samband med Rolf Luft symposium, som hålls i eftermiddag i Nobel Forum på Karolinska Institutet, delar rektor Anders Hamsten under en ceremoni ut Rolf Luft Award. Priset delas varje år ut av Karolinska Institutet till en framstående forskare som är verksam inom endokrinologi, metabolism och diabetesforskning. Det består av diplom, medalj och en summa prispengar. Årets mottagare, professor Andrew Hattersley, ger i samband med ceremonin sin prisföreläsning ”From base change to better care in diabetes". Under eftermiddagens symposium talar ett flertal svenska och internationella forskare och kliniker om diabetesforskning och kliniska aspekter av diabetesvård.

Läs mer om Rolf Luft Award 2015.