Publicerad: 2008-01-31 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Rektor fick medalj av kungen

Rektor Harriet Wallberg-Henriksson har fått medalj av kungen för sina framstående insatser för medicinsk utbildning och forskning.

Tisdagen den 29 januari delade Carl XVI Gustaf ut medaljer för ansedda insatser. Karolinska Institutets rektor tilldelades då en medalj i tolfte storleken i serafimerordens band.

- Det här är naturligtvis hedrande för mig personligen, men framförallt är det en fantastiskt fin utmärkelse till Karolinska Institutet som universitet. Att vi blir uppmärksammade på det här sättet visar på den betydelse som vår forskning och utbildningsverksamhet har för hela landet, säger Harriet Wallberg-Henriksson.

Professor emeritus Tomas Hökfelt vid institutionen för neurovetenskap tilldelades vid samma tillfälle medalj i åttonde storleken i serafimerordens band för betydelsefulla insatser för svensk medicinsk forskning.

Totalt belönades 35 svenskar med medalj av kungen för framstående insatser. Andra som tilldelades medalj var Umeå universitets rektor Göran Sandberg, Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson och ambassadör Jonas Hafström.