Publicerad: 2014-09-25 12:30 | Uppdaterad: 2014-09-30 09:27

Ready. Set. Go! KI-loppet fick campus att röra på sig

En huttrande men peppad skara samlades på gräset utanför restaurang Jöns Jacob i onsdags eftermiddag. Det var dags för det årliga KI-loppet.

– GET. TO. THE. WARMUP!

Patrik Emanuelsson från Friskvården, som arrangerar KI-loppet, ropade högt i en mikrofon så att alla skulle höra, även de som väntade på start inne i värmen.

De skulle snart bli varmare.

Ungefär 300 personer kom till start. Bland dem forskaren Veronica Höiom, som ville värma upp ordentligt.

– Jag tränar fyra–fem gånger i veckan, och jag har varit med i en hel del motionslopp. Det gäller att ligga långt fram i starten men inte ta i för hårt i början, det är ett misstag många gör, sa Veronica som skulle bli mycket sannspådd.

– PANG!

Startpistolen small och alla for i väg, två varv runt den 2,1 kilometer långa banan runt campus Solna. Kort nog för alla att klara, långt nog för en van löpare att ta ut sig fullständigt.

Några hade glömt både träningskläder och skor men sprang ändå, i jeans och vanliga skor.

Några både sprang fort och ställde upp i klassen Roligast hatt. Som Fanny Goude, i lag med Clas Rehnberg, Sofia Bergfors, Cecilia Dahlgren och Philip Wehtje.

– Lite svårt att hålla huvudet på sned bara så att folk kan läsa staplarna i mitt fina hattdiagram, sa Fanny, som sprang hela loppet leende.

I lagtävlingen tog fyra personer ett varv var. Julia Andersson, läkarstuderande, hade en skojig grå hund på huvudet men var enligt egen utsago ”sjukt opepp”.

– Jag är lätt minst taggad av alla här! Jag blev övertalad. De andra i laget springer sina varv på runt på 7–8 minuter. Det är vad jag har att göra med. Jag siktar på under tio minuter. Eller i alla fall på att inte stanna och gråta.

Julia sprang med Mümmelmann Warriors – Josefine Doverlid, Olle Thunberg och Emil Olofsson.

Och Veronica Höiom kom strax i mål som bäst i damklassen, två varv på 17 minuter och 21 sekunder, och gav dessutom segerintervju utan problem.

– Det blev som jag sa. Många spurtade för hårt i början. Dem sprang jag om sen.

Tvåa bland damerna blev Anne Örtqvist.

Vinnare i herrklassen: Filip Segerberg, i mål på fantastiska 13 minuter och två sekunder. Men så tränar han också friidrott på hög nivå för Hammarby IF. Albin Sjöblom kom tvåa, sekunder efter segraren. Filip Wehtje var trea.

Elisabeth Kavén, ekonom, la sig längre bak i fältet och gick runt med sina vänner.

– Jag tar det som en social aktivitet, alla kan vara med. Vi är fler och fler på jobbet som är med. Nu är vi sju, det är bra och roligt.

Mats Engelbrektson, personaldirektör var också med.

– Det gick fett bra ju. Jag vann min ålderklass. Tror jag i alla fall. Om det finns en sån. Såg ingen annan i min ålder springa förbi i alla fall. Ungdomarna däremot, de sprang så jäääkla fort. Puh.

Text: Jonas Fredén

Foto: Gunnar Ask