Publicerad: 2019-02-26 22:50 | Uppdaterad: 2019-09-30 15:00

QS rankar odontologi vid KI som nummer 1 – igen!

QS släppte nyss nyheten om att Karolinska Institutet rankas som nummer 1 inom ämnet odontologi. Vi möter Mats Trulsson, prefekt på institutionen för odontologi som inhyser tandvårdsutbildningarna på KI, för att höra hur han tänker om att rankas som nummer 1 på en av världens viktigaste rankningslistor.

Grattis till den fina rankningen! Hur kommer du att fira det här?

– Tack så mycket. Jag är så glad över den här nyheten och att få dela den med alla framgångsrika, hårt arbetande och engagerade medarbetare och studenter på institutionen för odontologi och universitetstandvården. Till att börja med ska vi äta tårta, men firandet kommer sedan att fortsätta i ytterligare 364 dagar.

Vad betyder en topplacering i den här rankningen?

– Att rankas som nummer ett innebär att lärosätet hamnar i strålkastarljuset under ett år. Det blev jag varse första gången som ämnet ”Dentistry” rankades av QS och vi tog hem förstaplatsen. Helt plötsligt stod en massa nya dörrar öppna för forsknings- och utbildningssamarbeten runt om i världen. Det gav oss stora möjligheter som resulterade i flera viktiga internationella samarbeten med andra toppuniversitet.

Kan man nu säga att ni uppnått er vision om att vara världsledande inom oral hälsa?

– Vår vision innebär en riktning och vi ser år för år i den forskningsutvärdering vi gör hur vi stärker vår forskning. Det gäller både antalet publikationer, citeringar och ”status” på de tidskrifter vi publicerar i. Vi har också rekryterat några nya toppforskare. 2019 är också ett spännande år inom utbildningsområdet, då vi kommer att starta om båda våra utbildningsprogram, tandläkarprogrammet och tandhygienistprogrammet, med nya utbildningsplaner. Vi har faktiskt alldeles nyligen fått examinationsrätt för en treårig tandhygienistutbildning av Universitetskanslerämbetet. Internationellt ökar vi våra samarbeten. Vi är helt enkelt på gång och det händer många bra saker.

Hur kommer det sig att KI placerar sig högst upp i denna rankningslista?

– Först och främst har Karolinska Institutet ett gott rykte bland akademiker runt om i världen. Svensk tandvård och tandvårdsutbildning har också ett gott anseende internationellt. Det märks inte minst i och med att både Göteborgs och Malmö Universitet också finns med bland QS 25 topprankade lärosäten i ämnet. Sedan kan QS metoder för rankningen kritiseras, precis som alla andra rankningslistor.

Påverkas studenterna av placeringen i rankningen?

– Det är såklart en merit att examineras från ett topprankat universitet. Det ger våra studenter alla möjligheter. Topprankningen innebär i förlängningen att institutionen kan erbjuda fler spännande lärosäten för utbyten, men framför allt att de blir attraktiva på den internationella arbetsmarknaden när de tar sin examen.