Publicerad: 2024-02-26 14:35 | Uppdaterad: 2024-02-29 17:02

Prorektor Martin Bergö besökte Makerere University i Uganda

Vice President Martin Bergö visited Makerere University in Uganda in February 2024.
Rektor Barnabas Nawangwe och prorektor Martin Bergö under besöket på Makerere University i februari 2024.

I februari besökte prorektor Martin Bergö Makerere University i Uganda, en långvarig partner till Karolinska Institutet. Som ordförande för Center of Excellence for Sustainable Health (CESH), ett samarbete mellan de två universiteten, diskuterade han forskning och globala hälsoutmaningar med universitetets ledning samt träffade alumner och andra partners.

KI universitetsledning
Prorektor Martin Bergö. Foto: Liza Simonsson.

- Jag är riktigt imponerad av engagemanget och resultaten från detta samarbete. Jag besökte till exempel Naguru Hospital i Kampala och såg på egen hand hur barnmorskan Sarah Muwanguzu, som arbetar i Midwize-projektet med kollegor från Uganda och Sverige, har kunnat skapa praktiska och meningsfulla förbättringar för kvinnor under förlossningen, säger Martin Bergö.

När det kommer till samarbetet mellan Karolinska Institutet och Makerere University, framhåller Martin Bergö den klara potentialen i pågående forskningsprojekt för att generera betydande effekter i samhället. Detta understryker vikten av att regeringar fortsätter att finansiera internationell utvecklingsforskning. Bergö betonar också den fortsatta nödvändigheten av att säkra bilaterala möjligheter till utbyte och forskning för att stärka både ugandiska och svenska forskare, lärare och studenter.

Martin Bergö fortsatte: - Det var glädjande nyheter att trots det svåra ekonomiska läget för internationell utvecklingsforskning, fick två initiativ inom Center of Excellence for Sustainable Health förnyad finansiering denna vecka.

Initiativen är en del av samarbetet Center of Excellence for Sustainable Health.