Publicerad: 2021-10-28 16:40 | Uppdaterad: 2021-10-29 10:22

Professor Miia Kivipelto tilldelas Melvin R. Goodes-priset för innovativ forskning 2021

Miia Kivipelto. Foto: Erik Cronberg

Melvin R. Goodes-priset 2021 tilldelades professor Kivipelto, som fick ta emot priset vid ADDF:s årliga höstsymposium på torsdagen den 28 oktober.

Goodes-priset inkluderar en utmärkelse på $ 150,000 och kommer att stödja professor Kivipeltos fortsatta forskning om förebyggande, tidig diagnos och behandling av kognitiv svikt, demens och Alzheimers sjukdom.

Nancy Goodes presenterade priset och sa:
– När vi först lanserade Goodes-priset var vårt mål att hedra Mel och hans arv inom läkemedelsutvecklingsområdet, samtidigt som vi ville bistå den banbrytande vetenskap som stöds av Alzheimer's Drug Discovery Foundation (ADDF), och denna utmärkelse gör just det. Vi är mycket glada över att kunna överlämna årets Goodespris till professor Kivipelto, vars enorma arbete med FINGER-studien har förändrat hur vi ser på livsstilsinterventioner för Alzheimersprevention.”

Professor Kivipelto uttryckte sin tacksamhet:
– Å mitt teams och mina vägnar är jag otroligt hedrad över att få ett sådant prestigefyllt erkännande. Denna utmärkelse är särskilt betydelsefull då Mel Goodes, en framstående ledare inom läkemedelsindustrin, och hans arbete, har påverkat många patienter positivt. Att få denna utmärkelse är en inspiration när vi fortsätter med vår forskning kring förebyggande av Alzheimers. Utmärkelsen är också ett stort erkännande för det AD-förebyggande arbetet och den multidomäna FINGER-modellen som riktar sig till flera riskfaktorer och mekanismer samtidigt. Med tanke på den komplexa och multifaktoriella etiologin hos demens och AD med sen debut, anser jag att detta multidomäna tillvägagångssätt är nödvändigt för att få en optimal förebyggande effekt.

– Det är mycket spännande tider inom Alzheimerforskningen och priset ger mycket extra energi och uppmuntran för mig och hela mitt team att fortsätta vår forskning för att utveckla nästa generations kliniska prövningar och för att underlätta snabba översättningar av resultaten till klinisk praxis och hållbara implementeringar.

Melvin R. Goodes pris

Melvin R. Goodes-priset 2021, ett årligt pris som delas ut av Alzheimer's Drug Discovery Foundation (ADDF) till ledande forskare som tar viktiga steg mot utveckling av effektiva behandlingar och ett botemedel mot Alzheimers

Goodespriset instiftades 2015 av Melvin Goodes, hedersmedlem i ADDF:s styrelse, och Nancy Goodes, ledamot av ADDF:s styrelse.

World Wide FINGERS

Professor Kivipelto är ansvarig forskare för FINGER-försöken och grundare och vetenskaplig ledare för World-Wide-FINGERS-nätverket, det första globala nätverket för multidomäner demensförebyggande studier, nu inklusive 40+ länder. Målet med detta unika tvärvetenskapliga nätverk är att testa, optimera och anpassa FINGER-modellen i olika populationer och miljöer. Samtidigt som man stöder dataharmonisering och delning för att upptäcka de mest effektiva och genomförbara förebyggande metoderna globalt. Som en del av WW-FINGERS leder Prof Kivipelto MET-FINGER-studien med för första gången en uppdaterad FINGER 2.0-metod, som kombinerar mer personlig FINGER-baserad intervention med ett möjligt sjukdomsmodifierande läkemedel.