Publicerad: 2021-04-16 15:56 | Uppdaterad: 2021-04-20 11:46

Professor Juan-Jesus Carrero får pris från ERA-EDTA

Årets utmärkelser från European Renal Association – European Dialysis and Transplant Association har just publicerats och professor Juan-Jesus Carrero från Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska Institutet kommer att få ta emot “ERA-EDTA Award for Research Excellence” för sitt arbete inom njurepidemiologi, den 7 juni 2021 vid den 58:e årliga ERA-EDTA-kongressen.

Professor Juan Jesus Carrero
Professor Juan Jesus Carrero. Foto: Stefan Zimmerman, Bildmakarna

Varför har du fått denna utmärkelse?

–ERA-EDTA är en av de största föreningarna i världen som ägnar sig åt att hjälpa människor med kronisk njursjukdom. ERA-EDTA inrättade dessa utmärkelser 2010 för att hedra individer som på ett utmärkande sätt bidragit till forskning inom njurmedicin. Det är en särskild ära att motta utmärkelsen 2021, och ett erkännande från den här organisationen betyder extra mycket för mig så väl med tanke på deras vision och min egen forskningskarriär, då det är tack vare ERA-EDTA: s postdoktorandprogram som jag kom till Karolinska Institutet, säger Juan Jesus Carrero.

Vad innebär priset?

–Priset kommer att delas ut i juni vid ERA-EDTA:s årliga konferens i Berlin, den 58: e i ordningen. Priset innebär en inbjudan till konferensen (om COVID-19 så tillåter) och ett fint diplom som jag ser fram emot att hänga på mitt kontor. Jag har deltagit i denna konferens varje år sedan jag kom till KI. Det är min favoritkonferens för att träffa kollegor och vänner, lära mig om den senaste forskningen och få idéer och inspiration till mitt arbete.

Hur känns det?

–Jag känner mig privilegierad och glad för den här utmärkelsen som förkroppsligar ERA-EDTA: s åtagande att hjälpa människor med njursjukdom. Ofta arbetar vi framför våra datorer och känner oss isolerade. Det här priset känns som en koppling mellan mig och dem som läser och tycker att vårt arbete är betydelsefullt för deras forskning eller kliniska praxis och det utgör ett starkt incitament att fortsätta. Jag är hedrad att sälla mig till såväl tidigare uppskattade pristagare som framtida, som alla arbetar tillsammans för att förbättra förståelsen för njursjukdomar.

Eftersom jag, redan tidigt i min akademiska karriär såg potentialen i klinisk epidemiologi som ett sätt att förbättra patientvården, kunde jag inte ha landat på en bättre plats än KI och MEB vilket gett åtkomst till de fantastiska svenska registren. Jag är djupt tacksam mot mina mentorer Bengt Lindholm och Peter Stenvinkel som introducerade mig till nefrologi och för alla underbara medarbetare, både på KI och runt om i världen, som varje dag lär mig nya saker. Jag är så stolt över mitt team, som har en stor del i utmärkelsen, och mina föräldrar, fru och barn, som stödjer mig i varje steg. Ibland ges dessa utmärkelser för att hedra någons livsverk. Jag är bara 43 år gammal, och jag hoppas att mitt bästa fortfarande ligger framför mig!

Vad håller du på med just nu och vad planerar du göra framåt?

–Just nu har vi ett starkt fokus på att identifiera de bästa behandlingarna och läkemedelsstrategierna för personer med njursjukdom genom att titta på hälsojournaler från Stockholmsregionen. Det är ett viktigt arbete, eftersom njuren spelar en stor roll i hur de flesta läkemedel utsöndras i kroppen. Därför behövs rätt tillsyn och dosering för att undvika uppkomsten av biverkningar, som kan medföra oönskade risker. På grund av detta läkemedelsutsöndringsproblem har de flesta kliniska prövningar tidigare uteslutit personer med njursjukdom. Det leder till viktiga kunskapsluckor om effektiviteten hos många vanliga läkemedelsbehandlingar. Mitt andra forskningsintresse är kost, livsstil och näringsrubbningar hos dessa patienter.