Publicerad: 2014-03-19 13:54 | Uppdaterad: 2014-03-19 13:54

Pris till udda forskning som väcker eftertanke

Hur kan en forskare som sväljer en näbbmus bidra till ny kunskap inom arkeologin? Och varför är opera bättre spis för hjärttransplanterade än irländsk populärmusik?

På torsdag den 27 mars föreläser några av mottagarna av IgNobelpriset på Karolinska Institutet, och berättar om sin annorlunda forskning, vad gäller såväl ämnesval som metoder. Medverkar gör även IgNobelprisets instiftare Marc Abrahams, chefredaktör för tidskriften Annals of Improbable Research (AIR).

IgNobel är en ordlek med namnet Nobel och engelskans ignoble som betyder simpel eller ovärdig. Priset började delas ut 1991 för att uppmärksamma forskning av det mer udda och kreativa slaget. Det delas ut en gång om året inom tio olika ämnesområden, inklusive de kategorier som ingår i Nobelpriset. Priset är ingen kritik mot de forskare som får utmärkelserna. Meningen är att uppmärksamma forskningsresultat som lockar till både skratt och eftertanke.

Föreläsningen arrangeras av föreningen Vetenskap och Folkbildning och Karolinska Institutet.

Forskning som väcker skratt och eftertanke - pdf.