Publicerad: 2013-06-03 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Prins Daniel fick arbeta i laboratoriemiljö

[NYHET 2013-06-03] Karolinska Institutets forskning inom hjärt-kärlsjukdom fick prins Daniels odelade uppmärksamhet under ett två timmar långt besök på måndagen den 3 juni. Tidigare mottagare av Hjärt-Lungfondens stora forskningsanslag berättade då om sina framsteg och prinsen fick även prova på att arbeta i laboratoriemiljö.

Foto: Gustav Mårtensson

Att prins Daniel väljer att sätta fokus på Hjärt-Lungfondens verksamhet, där han sitter som hedersledamot i styrelsen, säger han är ett naturligt led efter vad han själv har gått igenom i och med sin njurtransplantation.

- Jag har alltid varit intresserad av frågor kring kroppens organ och har verkat hela mitt liv för att människor ska få bättre hälsa och slippa sjukdomar som stroke och diabetes, säger han.

När prins Daniel anlände på morgonen tillsammans med Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden, inledde han genom att gå runt att hälsa på såväl forskare som andra åhörare, innan det var dags att lyssna på föredragen som hölls på institutionen för medicinsk biokemi och biofysik, MBB.

Ulf Eriksson, professor i vaskulär biokemi, och 2012 års mottagare av Hjärt-Lungfondens forskningsanslag på 15 miljoner kronor, var först ut och talade om upptäckten kring VEGF-B, en molekyl som omfördelar fett och kan användas för behandling av typ 2 diabetes.

Därefter talade Göran K Hansson, professor i experimentell kardiovaskulär forskning, och mottagare av stora forskningsanslaget 2008, om inflammation och ateroskleros (åderförkalkning), och om nya terapimöjligheter vid hjärtkärlsjukdom.

Anders Hamsten tog emot prinsen vid MBB, men inte bara som Karolinska Institutets rektor, utan även som professor i kardiovaskulärara sjukdomar som fick stora forskningsanslaget från Hjärt-Lungfonden (2008), tillsammans med Görans K Hansson.