Publicerad: 2008-09-04 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:22

Pressinbjudan - Internationell kongress om genusmedicin

[PRESSINBJUDAN 2008-09-04] Visste du att det finns en särskild gen som hos kvinnor men inte hos män är kopplad till en ökad risk för hjärtinfarkt? Detta och många andra nyheter kommer att presenteras på kongressen "3rd International Congress of Gender Medicine" som har samlat ett stort antal internationellt ledande forskare inom området genusmedicin.

Genusmedicin är vetenskapen om biologiska skillnader mellan kvinnor och män vid hälsa och sjukdom. Genusskillnader vid tillstånd som hjärt-kärlsjukdomar, cancer, infektionssjukdomar, reumatism och läkemedelsbiverkningar kommer att uppmärksammas under kongressen som invigs av socialminister Göran Hägglund och rektor för Karolinska Institutet Harriet Wallberg-Henriksson.

Tid: Fredag 12 - söndag 14 september

Plats: Rica Talk Hotel, Stockholmsmässan i Älvsjö.

Konferensen arrangeras av Karolinska Institutets Centrum för genusmedicin och Stockholms läns landsting.

För mer information, kontakta: