Publicerad: 2011-05-09 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Pressfrukost: The Human Brain Project

[PRESSINBJUDAN 2011-05-09] Hjärnforskare från Karolinska Institutet har nu gått vidare som kandidater till att leda ett så kallat flaggskepp i en ny europeisk storsatsning på neurovetenskaplig forskning. The Human Brain Project är tillsammans med fem andra projekt slutkandidater till EU:s nya flaggskeppsprogram för framtida och framväxande teknologier.

Journalister är välkomna på pressfrukost

• Medverkande: Projektets samordnare Henry Markram (engelsktalande) och professor Sten Grillner
  • Tid: Torsdag den 12 maj, 2011 kl. 9-10
  • Plats: Hall of Fame, Nobels väg 5, Karolinska Institutet campus Solna

- Den mänskliga hjärnan kan ses som en oändligt kraftfull, energieffektiv, självreparerande och självinstruerande dator. Om vi kan förstå och härma hjärnans sätt att arbeta, kan vi revolutionera såväl IT som läkarvetenskapen och samhället, säger Sten Grillner, professor vid institutionen för neurovetenskap.

Syftet med projektet är att bygga upp simuleringar av hela den mänskliga hjärnan och att skapa de tekniska lösningar som krävs för det. De simuleringar som skapas inom projektet kommer att utgöra grunden för nya diagnostiska instrument och behandlingar av sjukdomar i hjärnan. Med dessa hjärnmodeller hoppas man kunna påskynda förståelsen av orsakerna bakom olika neurologiska sjukdomar och kunna diagnostisera dessa på ett tidigt stadium. Förhoppningen är att hitta nya botemedel mot dessa sjukdomar och minska vårt behov av djurförsök. Sammanfattningsvis kommer The Human Brain Project att leda till dramatiska tekniska framsteg.

The Human Brain Project har partners över hela världen och en projektgrupp som kommer att bestå av Europas främsta neuroforskare, läkare, fysiker, matematiker, dataingenjörer och etiker. Nuvarande konsortium består av 13 universitet och forskningsinstitutioner under ledning av schweiziska École polytechnique fédérale de Lausanne, EPFL.

För ytterligare information, kontakta: