Publicerad: 2015-11-08 13:35 | Uppdaterad: 2015-11-08 13:45

Podcast: Forskning vid KI och Försvarsmakten kan ge friskare arbetsplatser

Nyfiken på vilka likheter det finns i hur soldater och personer som arbetar i civilsamhället, till exempel på kontor, kan förberedas för sitt arbete och slippa sjukskrivningar? Lyssna på en podcast med forskaren och fysioterapeuten Helena Larsson!

Lyssna på podcatsen med Helena Larsson här!

I flera år har forskning pågått om hur soldater bäst kan förbereda sig inför den miljö de ska arbeta i. Helena Larsson, forskare vid Karolinska Institutets institution för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS) och vid Försvarsmakten, utvecklar modeller anpassade efter person, situation och yrkesroll. I podcasten, publicerad på vårdportalen Wacano, berättar Helena Larsson om hur modellerna utvecklade för soldater även går att använda i civilsamhället, något som i förlängningen kan leda till färre sjukskrivningar.

Anknuten

Helena Larsson