Publicerad: 2016-04-08 15:28 | Uppdaterad: 2016-04-08 15:34

Pitchtävling för hoppfulla life science-företag

Pitchtävlingen Start-up Slam: Sweden drog fullt hus under konferensen BIO-Europe Spring i Stockholm den 5 april. I tävlingen deltog 17 svenska start-ups inom life science från hela Sverige.

De tävlande presenterade sina företag och innovationer – terapeutiska produkter eller medicintekniska plattformar – på bara tre minuter inför en expertpanel från Karolinska Universitetssjukhuset, Johnson & Johnson Innovation och Industrifonden.

– Förhoppningsvis kommer relationerna de bygger upp här att hjälpa dem att utveckla sina produkter och innovationer, säger Mark Farmery, senior manager för affärsutveckling vid KI.

Tävlingen anordnades av Karolinska Institutet Innovations AB och Johnson & Johnson Innovation. Vinnare blev ett Umeåbaserat företag som utvecklar läkemedel för att bekämpa antibiotikaresistens och infektionssjukdomar. Ett speciellt hedersomnämnande gick till Johan Sandin vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle för sin pitch av AlzeCure, ett vetenskapligt nätverk med expertis inom neurodegenerativa sjukdomar. Målet är att utveckla nya terapier, diagnostiska, behandlingar och medicinsk teknologi.

Bland de 17 företag som presenterade sina innovationer för expertpanelen har fem fått stöd av KI:s innovationssystem.

Pressmeddelande från Karolinska Innovations AB.