Publicerad: 2016-01-22 11:27 | Uppdaterad: 2016-12-02 11:22

Petter Woll vid HERM utsedd till Wallenberg Academy Fellow

Petter Woll blev nyligen utsedd till Wallenberg Academy Fellow vid Karolinska Institutet och får 8,1 miljoner kronor under fem år till sin forskning om hur sjuka stamceller påverkar blodcancer. Nu är han i färd med att bygga upp sin forskargrupp vid Centrum för hematologi och regenerativ medicin (HERM).

Grattis Petter! Vad betyder den här utmärkelsen för dig?

- Den betyder jättemycket och jag är väldigt glad! Det här betyder att jag kan fortsätta bedriva den forskningen jag vill och att jag kan göra det under en längre tid. Jag kan utöka de plattformar och samarbeten som finns och håller just nu på att bygga upp min forskargrupp här vid HERM, säger Petter Woll.

Vad handlar din forskning om?

- Jag forskar på sjuka stamceller i benmärgen som påverkar blodcancersjukdomen myelodysplastiskt syndrom och är en typ av leukemi som främst drabbar personer runt 65-70 år. De sjuka cellerna har genetiska förändringar i mRNA-splicering (en typ av mutation) och stör produktionen av friska celler. Jag tittar på hur mRNA-spliceringen påverkar sjukdomen. I dagsläget finns terapier som kan förlänga livet på patienter med myelodysplastiskt syndrom men tyvärr är leukemi som ett ogräs och kommer ständigt tillbaka. Slutmålet är att kunna bota sjukdomen helt.

Du kom till KI i augusti förra året. Vad gjorde du innan dess?

- Jag kommer närmast från Oxford universitet där jag gjorde en Postdoc och forskade om stamceller i Sten Eirik Jacobsens grupp (även han verksam vid HERM). Innan jag flyttade till Oxford bodde jag i USA där jag gjorde ett forskningsprojekt om hjärt- och kärlsjukdomar som en del av min masterutbildning. Jag trivdes jättebra med att forska så jag bestämde mig för att fortsätta och riktade in mig på hematologi, vilket också blev ämnet jag disputerade inom. Från början är jag från Verdal i Norge.

Vad är nästa steg i din forskning?

- Just nu skapar jag min forskargrupp på HERM. Det finns inget färdigt tåg att hoppa på utan gruppen skapas från grunden. De första jag rekryterat är Stina Virding, forskningsassistent och Desmond Chin, postdoc, som börjar i januari respektive april. Sedan gäller det att få all utrustning på plats och fortsätta forskningen. Jag har även flera samarbeten, bland annat med universitet i Oxford, som jag vill utöka.

Kort om Petter
Uppvuxen: I den lilla orten Verdal norr om Tronheim, Norge.
Gör på fritiden: ”Som norrman åker jag skidor, längd givetvis”, gillar även löpning, cykling och vandring.
Läser just nu: En bok om Norge under andra världskriget. Men brukar även läsa skandinaviska deckare av till exempel Jo Nesbo.