Publicerad: 2017-10-04 10:51 | Uppdaterad: 2017-10-09 19:08

Peter Ueda till final i Forskar Grand Prix

Peter Ueda, postdoktor vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet, vann Forskar Grand Prix under ForskarFredag i Stockholm i fredags. Som Stockholms bästa forskningspresentatör 2017 går han nu vidare till den nationella finalen den 28 november.

I sitt fyra minuter långa föredrag berättade Peter Ueda om hur han använder stora datafiler med miljoner observationer för att ta reda på behandlingen av olika sjukdomar kan förbättras. Han forskar även kring biverkningar av läkemedel och hur väl de egentligen fungerar, samt nya sätt att hitta patienter med hög eller låg risk för sjukdom (exempelvis hjärtinfarkt) eller biverkningar så att behandlingar kan individanpassas.

Under ​Forskar Grand Prix tävlar forskare om att på 4 minuter presentera sin forskning så underhållande och informativt som möjligt. Publiken röstar tillsammans med en jury fram vinnaren.