Publicerad: 2014-11-14 11:23 | Uppdaterad: 2014-11-17 10:57

Pernilla Videhult Pierre vinnare i årets Mentor4Research

Pernilla Videhult Pierre, postdoktoral forskare inom hörsel- och kommunikation vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet, vann den nionde omgången av programmet Mentor4Research.

Närmare 60 forskare deltog i Kungl. IngenjörsVetenskapsAkademiens (IVA:s) och Vinnovas mentorprogram, vars syfte är att ge forskare erfarenhet och kunskap om kommersialisering. Programmet parar ihop forskarna med mentorer som har lyckats inom näringslivet.

Pernilla Videhult Pierre är verksam vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik och vinner ett forskningsstipendium à 100 000 kronor. Hennes mentor var Neil Yman, chef kring tidiga produkter inom onkologi vid Glaxo Smith-Kline.

Juryns motivering lyder:

”Vinnaren utmärker sig genom att ha gjort den längsta resan, med en tidig startpunkt. Trots motstånd har hon genom envishet och målmedvetenhet brutit ner kommersialiseringsmuren i sin omgivning. Samt inspirerat sin omgivning, insett sina egna begränsningar och förstått vikten av teamet.”

Läs mer på iva.se.