Publicerad: 2017-04-20 11:21 | Uppdaterad: 2017-04-20 11:21

Per-Olof Berggren invald i the American Academy of Arts and Sciences

Per-Olof Berggren, professor i experimentell endokrinologi vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi, har valts in som medlem i American Academy of Arts & Sciences.

Den 12 april 2017 valdes 228 nya medlemmar in i American Academy of Arts & Sciences, varav professor Per-Olof Berggren är en av de 40 nya internationella medlemmarna. Han kommer formellt att välkomnas in i akademin vid en ceremoni i Cambridge, Massachusetts i USA i oktober.

American Academy of Arts & Science bildades 1780 för att främja konst, vetenskap och utbildning. Organisationen har i dag drygt 5000 medlemmar i hela värlen, alltifrån ledande företagsledare till prisbelönta forskare och konstnärer och de representerar dagens innovativa tänkare inom varje område och yrke, inklusive mer än tvåhundrafemtio Nobelpristagare och sextio Pulizer-pristagare. Ledamöternas studier har hjälpt ange riktningen för forskning och analys inom vetenskap och teknik, global säkerhet, socialpolitik och humaniora.Tidigare medlemmar inkluderar bl a George Washington, Benjamin Franklin, Daniel Webster, Ralph Waldo Emerson, Margaret Mead och Martin Luther King Jr.

Pressrelease från American Academy of Arts & Sciences

Läs mer om Per-Olof Berggrens forskning