Publicerad: 2013-11-29 11:14 | Uppdaterad: 2014-02-11 14:46

Per Bengtsson ny universitetsdirektör vid Karolinska Institutet

Per Bengtsson har utsetts till ny universitetsdirektör vid Karolinska Institutet och tillträder den 1 januari 2014. Per Bengtsson är idag administrativ direktör vid universitetsförvaltningen.

Universitetsdirektören har det övergripande ansvaret för Karolinska Institutets verksamhet i administrativt, rättsligt och ekonomiskt avseende, och är samtidigt chef för universitetsförvaltningen.

- Vi i universitetsledningen är mycket glada över att Per Bengtsson tackat ja till detta utmanande uppdrag. Per har redan tidigare arbetat nära ledningen på ett framgångsrikt sätt, bl.a. med att utveckla och effektivisera universitetsförvaltningen, säger Karolinska Institutets rektor Anders Hamsten.

Per Bengtsson har en bakgrund bland annat som departementsråd vid Regeringskansliet och administrativ direktör vid Riksdagsförvaltningen. Han tillträdde som administrativ direktör vid Karolinska Institutet i januari 2012.

Karolinska Institutets nuvarande universitetsdirektör, Bengt Norrving, lämnar uppdraget med pension, men kommer att vara fortsatt verksam vid KI med uppgifter som avser samarbetet med hälso- och sjukvården.