Publicerad: 2016-08-17 08:36 | Uppdaterad: 2016-08-17 09:32

Peppa som fotbollslandslaget inför höstterminen

Fotbollslandslaget Rio semifinal

Låt fotbollslandslaget visa vägen och fyll på med energi inför hösten. Här är förbundskapten Pia Sundhages och KI-professorerna Miia Kivipeltos och Mai-Lis Hellénius bästa tips.

Hur coachar man sina medarbetare och studenter – och får dem att utvecklas? Se laget före jaget, tipsar förbundskapten Pia Sundhage. Var närvarande, lyssna på vad som sägs och lyft fram det som är bra.

Pia Sundhage förbundskaptenMed finalplatsen i OS i Rio för det svenska fotbollslandslaget visar Pia Sundhage att noggrann coachning ger resultat.

– Om jag har ett möte vill jag att deltagarna ska bli inspirerade. Mitt jobb som ledare är att följa upp. All coachning går ut på att göra spelarna medvetna om vad de gör och hur de är, säger Pia Sundhage i en tidigare intervju med personaltidningen KI Bladet.

Hon delar in sina möten i tre kategorier: Hela laget, mindre grupper och individuella möten.

– När vi träffas hela laget tittar vi på vad som fungerar och hur vi kan göra mer av det. I ett möte med tre till fyra personer, är vi också positiva men tittar även på varandras insatser i en situation som kanske inte är så bra, för att tillsammans analysera och försöka hitta rätt. I ett möte med en spelare handlar det enkom om hennes utveckling i ett lagsammanhang, säger Pia Sundhage.

Lyhördhet och uppföljning alltså. Hon försöker att inte vara dömande utan lyssnar på vad som sägs.

Så skapar du engagemang

Föreläsa för hundratals personer eller hålla i mötet med forskargruppen. Miia Kivipelto, prisbelönt professor i klinisk geriatrisk epidemiologi vid Karolinska Institutet, har samma utgångspunkt för båda.

Miia Kivipelto. Foto: Erik Cronberg.– Jag måste ha ett eget intresse av vad jag säger och jag måste ha funderat över vad jag kan erbjuda just den här publiken, säger hon.

Miia Kivipelto har talat inför många olika sorters publik, inför forskare och läkare, patienter och anhöriga, politiker och studenter. Både för dem som vill ha detaljerna och för dem som vill ha analysen. I situationer med en helt ny publik är just den egna nyfikenheten den bästa kraften.

– Jag vill vara nära min publik och jag gillar interaktion så jag ställer gärna frågor – vad vill ni veta? Det som ger energi, är att ta reda på vad som är hennes och publikens gemensamma intresse, menar Miia Kivipelto.

– Ju äldre jag blir desto mer springer jag från det ena mötet till det andra. Då är det extra viktigt att ta en liten paus precis innan nästa möte och fråga sig just det – vad är målet med det här mötet?

Rörelse piggar upp

Pausgympa, är nyckeln till energi i föreläsningssalen, tipsar Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet.

Alla föreläsningar kräver sina rörelsepauser, det är hon övertygad om.

– Vi vet så mycket rent medicinskt vad som händer av den här lilla pausen som bryter effekten av stillasittandet. Rörelsen är avgörande, och minsta lilla är bra, säger Mai-Lis Hellénius.

Auditoriet blir mycket livligare efteråt, vågar ställa frågor och vaknar till. De mindre mötena kan också varieras. Mai-Lis Hellénius gillar promenadmöten eller stå-upp-möten.

För den som har fysiska funktionshinder gäller muskulär ansträngning på det sätt som är möjligt.

– Det börjar faktiskt bli gammaldags det här med att bara sitta still på möten, säger hon.

Text: Madeleine Svärd Huss

Så får du goda resultat enligt Pia Sundhage
Lyssna – var närvarande och hör vad som sägs.
Bekräfta och förstärk positiv utveckling hos varandra.
Visa respekt! Undvik härskartekniker som att ignorera eller förlöjliga.
Laget före jaget – alla vinner på att dela med sig. Jag för laget!
Gör – handling är allt, det blir ofta mycket snack och lite verkstad.

Läs fler tips i KI Bladet 2/2015 (pdf), sidorna 20–23.