Publicerad: 2014-12-15 10:06 | Uppdaterad: 2014-12-16 09:53

På uppdrag för Operation Smile i Vietnam

Operation Smile arbetar ideellt för barn födda med läpp käk och gomspalt. Jag fick möjligheten att åka med på den här storsatsningen där fem parallella uppdrag utfördes samtidigt i Vietnam. Vietnam är till ytan lika stort som Sverige men har 90 miljoner invånare, ca 2000 barn per år föds med spalt. De börjar ha kunskapen men har fortfarande dåligt med resurser för att operera barn med läpp käk och gomspalt.

Vi flög Stockholm-Bangkok-Ho Chi Min City, och åkte därefter buss i 6 timmar till An Giang vid Mekongdeltat, i södra delen av landet.

Första dagen screenades barnen för att bedöma vilka som skulle kunna behandlas. 130 barn kom till screeningen som gjordes utomhus under partytälttak. Det var väldigt varmt, både för oss och för barnen som skulle bedömas på 8 olika stationer: plastikkirurger, narkosläkare, barnläkare, tandläkare, logoped och sjuksköterskor samt de skulle även fotograferas och skrivas in i journalen både manuellt och digitalt. Barnen var jätteduktiga trots att det tog en hel dag i värmen. Mycket leksaker delades ut. Icke-medicinska volontärer hjälpte till jättemycket.

Många av familjerna kom från andra delar av landet, så de bodde kvar på sjukhusområdet i flera dagar.

Tyvärr har många barn mycket karies, mjölktänderna är det inte mycket kvar av. Min uppgift var främst att bedöma om det fanns pågående infektioner/abcesser där risk

fanns för dålig läkning postoperativt. Dessa tänder skulle då extraheras innan operationen startade, på en sövd patient. Efter kontakt med den lokala tandläkaren på sjukhusområdet, trots språksvårigheter med både tandläkare och patient gjorde vi en obturator/ delprotes med en ersättningstand för den saknade 21, till en pojke som inte kunde få gomslutning.

Första dagen behandlade vi barnen från 8 på morgonen till 21 på kvällen pga försenad leverans av materialet, så första operationsdagen användes sjukhusets utrustning och enbart 2 operationsbord användes. Sent på kvällen första dagen levererades till slut utrustningen så att 4 parallella operationer kunde göras de övriga dagarna.

Alla gjorde ett stort jobb och det var en fantastisk upplevelse. Man kände att man gjorde nytta! Vi fick en fantastisk respons från föräldrarna. Det var mycket känslor när de fick se sina barn igen. Och det var många fantastiska barn man fick möta. Vi hann med att behandla 99 barn under veckan och i hela Vietnam fick 500 barn behandling.

När vi åter var i Ho Chi Min City efter avslutat uppdrag, blev vi avtackade med en fin konsert där en ungersk violinist som hette Edwin Marton var huvudnumret. Kathy och Bill Magee som startade Operation Smile på 1980-talet, som också är hedersdoktorer på Karolinska Institutet var där och höll tal.

En reseberättelse av Marie Pegelow, övertandläkare, avdelningen för ortodonti