Publicerad: 2014-11-12 14:49 | Uppdaterad: 2014-11-12 15:12

På fredag firas de nya doktorerna

Foto: Erik Cronberg

Nyblivna doktorer, lika många doktorshattar och en stor lättnadens suck. Promotionshögtiden i Stockholms stadshus sätter punkt för många års forskarstudier med en högtidlig fest. På fredag är det dags igen.

Två gånger om året, i november och maj, äger Karolinska Institutets promotionshögtid rum i Stockholms stadshus. Höstpromotionen den 14 november uppmärksammar Karolinska Institutets nyblivna doktorer som disputerade under våren 2014 samt årets jubeldoktorer, som promoverades för 50 år sedan. Under en högtidlig ceremoni får doktorerna en doktorshatt på huvudet och ett diplom i handen, inför familj, handledare och KI:s ledning. Ceremonin äger rum i Blå Hallen i Stockholms stadshus och efterföljs av en bankett för runt 680 inbjudna gäster i Gyllene salen och dans.

Det är mycket som ska stämma för en lyckad fest. Planeringen är minutiös i ordets rätta bemärkelse. Ceremonimästare Ylva Blomberg har ett körschema där varje minut är planerad, och ett par månader före högtiden går man in i skarpt läge.

– Vi har ju förberett mycket innan, men då börjar de tuffaste arbetsuppgifterna. Till exempel att göra bordsplaceringen som kan liknas vid att lägga ett stort pussel, säger hon.