Publicerad: 2015-03-26 09:00 | Uppdaterad: 2015-03-26 09:50

Olli Kallioniemi blir ny direktör för SciLifeLab

Styrelsen för Science for Life Laboratory (SciLifeLab) har utsett Olli Kallioniemi till ny direktör från och med 1 juli 2015. Han efterträder Mathias Uhlén.

SciLifeLab, ett nationellt center för molekylära biovetenskaper, får med Olli Kallioniemi sin andra direktör sedan starten 2010. Centret är ett samarbete mellan de fyra universiteten Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan, Stockholms universitet och Uppsala universitet och utsågs 2013 till nationellt center av regeringen.

Olli_KallioniemiOlli Kallioniemi kommer att ansluta till SciLifeLab som professor vid Karolinska Institutet och kommer även att fortsätta som forskningsdirektör på deltid vid Institute for Molecular Medicine Finland (FIMM) vid Helsingfors universitet där han varit verksam sedan 2007.

– Det ska bli väldigt spännande att axla rollen som direktör för SciLifeLab, säger Olli Kallioniemi. Jag ser fram emot att arbeta med centrets alla anställda, forskare och intressenter för att skapa nya möjligheter för forskning och teknologier. En bra grund har redan lagts för att ta SciLifeLab till den absoluta frontlinjen inom flera fält inom life science. Det finns också många möjligheter till samarbeten, både lokalt i Sverige och internationellt.

Olli Kallioniemi är läkare i botten och har en doktorsexamen i medicin vid University of Tampere, Finland. Kallionimei fortsatte sin karriär vid UC San Francisco och National Human Genome Research Institute vid NIH, USA. Därefter grundade och utvecklade han gruppen Medical Biotechnology vid University of Turku tillsammans med VTT Technical Research Centre, Finland.

Hans forskning sträcker sig från cancerbiologi och translationell forskning till utveckling av storskaliga tekniker och dataanalys. Han är också en stark förespråkare av P4-medicin: Predictive, Preventive, Personalized and Participatory (predikitv, förebyggande, skräddarsydd och delaktig) sjukvård.

– För Karolinska Institutet är detta en spektakulär rekrytering kopplat till ett för Sverige och svensk forskning mycket viktigt uppdrag, säger professor Hans-Gustaf Ljunggren, dekan för forskning vid Karolinska Institutet och ledamot i styrelsen för SciLifeLab.

Foto: Veikko Somerpuro