Publicerad: 2021-08-04 13:30 | Uppdaterad: 2021-08-04 13:29

Ökat antal antagna i andra urvalet till höstens utbildningar

Tre studenter som tittar på en surfplatta tillsammans.
Studenter som samarbetar. Foto: GettyImages.

Den 29 juli kom antagningsbesked i andra urvalet inför höstterminen 2021. För andra året i rad ökar antalet antagna till höstens utbildningar något jämfört med föregående år. 3556 studenter har antagits till KI jämfört med 3082 personer 2020.

‒ Det vi ser i år är att antalet sökande som antagits till något program ökat något samtidigt som även antagna till fristående kurs blivit fler, säger Åsa Nandorf vid avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd.

När Universitets- och högskolerådet (UHR) publicerar resultatet av det andra urvalet för antagning till höstens universitets- och högskoleutbildningar på antagning.se har totalt 273 011 personer antagits till minst en utbildning – en ökning med två procent eller drygt 4 500 personer jämfört med hösten 2020.

Ökat antal antagna studenter vid KI

Enligt UHR:s pressmeddelande har antalet antagna vid KI ökat med 15 procent.
Förutom nybörjarprogrammen har antagning gjorts till ett sjuttiotal fristående kurser (ca 50 förra hösten) samt fem masterprogram (tre förra hösten) som ges på svenska. Antagning till de globala masterprogrammen blev klart tidigare i våras.

Till nybörjarprogrammen har 46 fler studenter antagits än i fjol. Till de fem masterprogrammen rör det sig om 85 fler antagna än förra året. Det innebär att ökningen av antalet antagna främst rör sig om sökande som antagits till fristående kurser, ca 300 fler än till HT20.