Publicerad: 2013-12-16 12:56 | Uppdaterad: 2014-02-04 14:21

Nytt forskningshus byggs i Huddinge

Ett nytt modernt forskningshus ska byggas för Karolinska Institutet i Huddinge. Den 12 december tecknades ett avtal för den nya byggnaden med en lokalyta på 15 000 kvadratmeter.

– Vi hoppas få tillväxt i Huddinge och bygger för expansion, säger Rune Fransson, infrastrukturdirektör vid Karolinska Institutet.

Bredvid ska Kungliga Tekniska Högskolan bygga ett hus i samma storlek, som ska möjliggöra ett nära samarbete mellan de båda universiteten och Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. I Huddinge finns KTH:s högskole- och en civilingenjörsutbildningar i medicinsk teknik i samarbete med Karolinska Institutet, och Centrum för Teknik, Medicin och Hälsa, CTMH, där KTH och KI samverkar med Stockholms läns landsting.

Framför allt är det verksamheter i Novum, bland annat inom institutionen för biovetenskaper och näringslära, som kommer att flyttas till det nya huset. Men också annan utbildnings- och forskningsverksamhet kommer att flytta in.

Det nya forskningshuset blir klart sommaren 2017 om allt går enligt planerna, med inflyttning preliminärt beräknat till hösten 2017.

Fastigheten kommer att ligga ovan garaget till före detta Novum Bio City (se bild). Avtalet tecknades mellan Karolinska Institutet och TKV Fastighets AB som får i uppdrag att utarbeta program- och systemhandlingar. Därefter ska parterna komma överens om hyresnivåer.

Text: Madeleine Svärd

Läs mer om KTH:s nya hus.