Publicerad: 2024-08-27 13:32 | Uppdaterad: 2024-08-27 13:32

Nytt EU-uppdrag till IMM-forskare

Professor Agneta Åkesson vid Institutet för miljömedicin (IMM) har utnämnts till medlem av EFSA's panel "Contaminants in the food chain". Utnämningen gäller för fem år.

Agneta Åkesson

Uppdraget handlar om att ge vetenskapliga råd om frågor kring föroreningar i livsmedelskedjan och oönskade ämnen som naturliga gifter, mykotoxiner och rester av otillåtna ämnen. Mer info om panelen finns här.

Agneta Åkesson leder forskargruppen "Kost, miljögifter och hälsa" vid Institutet för miljömedicin (IMM). Gruppen bedriver epidemiologisk forskning med syfte att öka kunskapen om sjukdomsetiologi och prevention inom ett brett spektrum av folkhälsorelaterade utfall. Stort fokus ligger på kopplingen mellan kost, livsstil och hälsa, inklusive aspekter av hållbarhet och konsekvenser av miljögiftsexponering i mat och dricksvatten.