Publicerad: 2017-02-01 13:41 | Uppdaterad: 2017-02-06 15:20

Nyexaminerad läkarstudent tilldelas Asklepiospriset för bästa projektarbete

Asklepiospriset för bästa vetenskapliga artikel och bästa projektarbete vänder sig till läkare under utbildning fram till och med legitimation. Det är Kandidat- och Underläkarföreningen,Svenska Läkaresällskapets yngre läkarförening, som delar ut priset. Priset för bästa projektarbete tilldelas 2016 till Peter Alping, nu nyexaminerad från läkarutbildningen vid Karolinska Institutet.

Peter Alping belönades 2016 med 10 000 kronor för sitt projektarbete “Efficacy and Safety of Rituximab as Compared to Fingolimod for Patients with Highly Active Multiple Sclerosis: A Cohort Study assessing the Risk of Disease Reactivation after Previous Treatment with Natalizumab” vid Institutionen för Klinisk Neurovetenskap.

– Jag blev mycket glatt överraskad när jag fick beskedet, säger Peter Alping. Jag är väldigt tacksam över att ha fått möjligheten att bidra till ett fantastiskt spännande och aktuellt forskningsfält. Efter examen

från läkarprogrammet arbetar jag nu på heltid med forskning, som doktorand vid Institutionen för Klinisk Neurovetenskap. Forskningen är en fortsättning på det som startade som mitt projektarbete och har

som mål att förbättra förståelsen av de relativt nya läkemedel som används vid sjukdomen multipel skleros (MS). MS är en kronisk, autoimmun sjukdom där spridda inflammatoriska förändringar i hjärna och ryggmärg orsakar ärrbildning, skleros, och skador på nervvävnaden.

Om Asklepiospriset

Kandidat- och Underläkarföreningen är Svenska Läkaresällskapets yngre läkarförening och vänder sig till läkare under utbildning fram till och med legitimation. Kandidat- och Underläkarföreningen

stödjer vetenskap av hög kvalitet genom att bland annat dela ut Asklepiospriset för bästa projektarbetet samt bästa vetenskapliga artikeln. Priserna delas ut på Svenska Läkaresällskapet den 7 februari

kl 18.00. Pristagarna kommer kortfattat att presentera sin forskning. Mats Ulfendahl, ordförande i Läkaresällskapets Forskningsdelegation, tidigare huvudsekreterare vid Vetenskapsrådet, talar om vikten av forskande läkare för utvecklingen inom hälso- och sjukvården.