Publicerad: 2019-09-06 17:32 | Uppdaterad: 2019-09-09 11:31

Nya studenter välkomnades till KI

Fredag 6 september fylldes Aula Medica på campus Solna av hundratals förväntansfulla studenter som nu börjar studera på ett nybörjarprogram på KI.

Student medical programme

Studenterna välkomnades av bland andra KI:s rektor Ole Petter Ottersen och vice rektor Annika Östman Wernerson.

- KI är studenterna. Vi är glada och stola över att ni har valt att studera på KI, säger Ole Petter Ottersen som bjöd på tre tips till studenterna.

- Ni har gjort ett bra val och kan se fram emot en framtid med meningsfulla arbetsuppgifter. Tänk gärna på att fokusera på motivation och inspiration.
- Anta utmaningar, våga sätt dig i svåra situationer för att lära dig något nytt.
- Våga ifrågasätta och tänka utanför ramarna – the sky is the limit.

Även Annika Östman Wernersson gav några goda råd på vägen.

- Odla er nyfikenhet
- Visa engagemang, var aktiva på er VFU (praktik)
- Samarbeta
- Fokusera på kunskap
- Var närvarande, lyssna

På plats var även exempelvis Friskvården och Studentkårerna Medicinska Föreningen och Odontologiska Föreningen.

Röster från två nya studenter på KI

student dentist programme

Milou Gamage
Läkarprogrammet, termin 1

Varför sökte du till KI?
- Jag kommer från Stockholm och tänkte från början att jag skulle läsa på annan ort men jag sökte hit eftersom jag tycker KI har ett högt anseende som universitet.

Vad vill du göra i framtiden?
- Jag älskar naturvetenskap, jag vet inte exakt vad jag vill jobba med men jag vet att jag vill vara i en ledande position, kanske som överläkare.

Olivia Andersson
Tandläkarprogrammet, termin 1

Varför sökte du till KI?
- Jag har flyttat hit till Stockholm för att gå den bästa tandläkarutbildningen i världen. Jag skuggade en student innan jag började utbildningen så jag fick chans att se lite av miljöerna här redan innan jag sökte hit.

Vad ser du mest fram emot?
- De praktiska momenten på klinik och att arbeta i lag.

KI har 6000 helårsstudenter
I höst börjar 1 149 studenter på ett nybörjarprogram på KI