Publicerad: 2014-05-26 10:47 | Uppdaterad: 2014-11-26 12:40

Nya hedersdoktorer riktar uppmärksamheten mot alla frivilliga

Tandläkaren och plastikkirurgen William Magee och hans hustru, socionomen och sjuksköterskan Kathleen Magee, promoverades till odontologie hedersdoktorer vid Karolinska Institutet den 23 maj. – Utnämnandet ger en trovärdighet som gynnar vår verksamhet. Det är viktigt att en prestigefylld institution som Karolinska Institutet ser Operation Smile som en god kraft, säger Kathleen Magee.

Välgörenhetsorganisationen Operation Smile, som behandlar barn med läpp-, käk- och gomspaltsdefekter i låginkomstländer, grundades 1982 av makarna Magee. Hittills har organisationen opererat över 200 000 barn, utan kostnad för deras familjer. Behandlingen omfattar även nutritionsrådgivning, lekterapi, talträning och tandvård. Inom Operation Smiles verksamhet bedrivs också forskning inom flera forskningsfält som till exempel epidemiologi, genetik och nutrition.

Historien börjar när makarna åkte till Filippinerna där de skulle göra en punktinsats och operera barn med läpp- käk- och gomspalt. Ryktet spred sig och över 300 familjer dök upp med sina barn. Paret kunde bara hjälpa ett 40-tal.

– Det var fruktansvärt och vistelsen blev en chock för oss. Vi visste att ingen annan skulle hjälpa dessa barn när vi åkt hem, säger William Magee.

De bestämde sig för att komma tillbaka och hjälpa dem som de tvingats att avvisa. Hemma i USA startade deras äldsta dotter en insamling på sin skola och resten är en drygt 30-årig historia av organisationsutveckling. I dag är Operation Smile verksamt i över 60 länder med huvudkontor i USA. I Sverige har organisationen funnits sedan 2010. Många av de svenska volontärerna kommer från Karolinska Institutet och Karolinska universitetssjukhuset.

– De svenska volontärerna har en mycket hög kompetens, konstaterar William Magee som under hela intervjun vill rikta uppmärksamheten mot alla frivilliga krafter. De är inte heller beredda att ta på sig någon personlig ära för hedersdoktoraten.

– Vi skulle vara dårar om vi tog utnämnandet personligt. Vi representerar alla de tusentals människor som arbetar för Operation Smile, säger William Magee.

De föredrar båda att prata om vad Operation Smile gör i dag och hur organisationen kan utvecklas ännu mer.

– Den stora utmaningen för framtiden är det humana kapitalet. Att utbilda fler kirurger i utvecklingsländerna, säger Kathleen Magee.

I fredags mottog de sina hedersdoktorat vid promotionshögtiden i Stockholms stadshus.

Text: Jenny Ryltenius