Publicerad: 2008-10-14 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:22

Nya egenskaper hos hudens stamceller

[PRESSMEDDELANDE 2008-10-13] Aktuell forskning från Karolinska Institutet avslöjar helt nya egenskaper hos hudens stamceller - upptäckter som går på tvärs mot tidigare rön. Studierna, som publiceras i den ansedda vetenskapstidskriften Nature Genetics, visar bland annat att stamceller i hudens hårsäckar delar sig aktivt och kan förflytta sig i vävnaden.

Rune ToftgårdFoto: Jacob Forsell

- Stamcellerna beter sig inte alls som vi tidigare trott och återfinns på andra ställen än vi väntat oss. Vi går nu vidare med att undersöka vilken betydelse stamcellerna har för sårläkning och uppkomst av den vanligaste formen av hudcancer, basalcellscancer, säger professor Rune Toftgård, en av de forskare vid Karolinska Institutet som står bakom studierna.

De stamceller forskarna studerar finns i hudens hårsäckar, hårfolliklarna. Cellerna kan där förflytta sig till olika delar av hårsäcken beroende på vilken tillväxtfas denna befinner sig i. Forskarna tror att tillväxten styrs av ökad så kallad Hedgehog-signalering, en mekanism som är känd sedan tidigare. Förändringar i de gener som styr detta signalsystem kan leda till att signalöverföringen inte slås av i tid, utan fortsätter att gå på högvarv, vilket därmed skulle öka risken för cancer.

Illustration: Rune Toftgård

Publikation:

Viljar Jaks, Nick Barker, Maria Kasper, Johan H van Es, Hugo J Snippert, Hans Clevers, Rune Toftgård

Lgr5marks cycling, yet long-lived, hair follicle stem cells

Nature Genetics, AOP 12 oktober 2008, doi 10.1038/ng.239